đŸ”„ Kunddriven Supply Chain – vad betyder det egentligen?

Vi fyller vÄra strategidokument med vackra ord:
Kundfokus
Resiliens
Transparens
Agilitet

Men nĂ€r vi skrapar pĂ„ ytan – vad hittar vi dĂ„?
🚹 Prognoser som fortfarande styrs mer av historik Ă€n av faktisk efterfrĂ„gan och input frĂ„n marknaden. Samt att man inte sĂ€krar rĂ€tt material och resurser.
🚹 Ett inköp som fastnar i prisjakt istĂ€llet för att bygga partnerskap som skapar vĂ€rde för kunden.

🚹 En logistik som optimeras för kostnadseffektivitet – inte för leveransprecision, flexibilitet och kundupplevelse.

En kunddriven Supply Chain Àr inte ett buzzword!
Det Ă€r ett konkurrensmedel – för bĂ„de dig och din kund.

NĂ€r kundens behov styr hela kedjan – frĂ„n inköpsstrategi till leverantörsval, frĂ„n planering till distribution – hĂ€nder nĂ„got viktigt:
✅ Du stĂ€rker kundens affĂ€r.
✅ Du hjĂ€lper kunden att bli mer konkurrenskraftig pĂ„ sin marknad.
✅ Du skapar lojalitet och bygger en relation som hĂ„ller Ă€ven nĂ€r omvĂ€rlden skakar.

För i tider av handelstullar, geopolitisk oro och förĂ€ndrade konsumtionsmönster Ă€r det inte de mest kostnadsoptimerade flödena som vinner – utan de mest kunddrivna.

SÄ frÄgan Àr:
đŸ’„ Har ni byggt era flöden för er sjĂ€lva och optimerad för Excel – eller för att öka kundens konkurrenskraft?