đ„ Kunddriven Supply Chain â vad betyder det egentligen?
Vi fyller vÄra strategidokument med vackra ord:
Kundfokus
Resiliens
Transparens
Agilitet
Men nĂ€r vi skrapar pĂ„ ytan â vad hittar vi dĂ„?
đš Prognoser som fortfarande styrs mer av historik Ă€n av faktisk efterfrĂ„gan och input frĂ„n marknaden. Samt att man inte sĂ€krar rĂ€tt material och resurser.
đš Ett inköp som fastnar i prisjakt istĂ€llet för att bygga partnerskap som skapar vĂ€rde för kunden.
đš En logistik som optimeras för kostnadseffektivitet â inte för leveransprecision, flexibilitet och kundupplevelse.
En kunddriven Supply Chain Àr inte ett buzzword!
Det Ă€r ett konkurrensmedel â för bĂ„de dig och din kund.
NĂ€r kundens behov styr hela kedjan â frĂ„n inköpsstrategi till leverantörsval, frĂ„n planering till distribution â hĂ€nder nĂ„got viktigt:
â
Du stÀrker kundens affÀr.
â
Du hjÀlper kunden att bli mer konkurrenskraftig pÄ sin marknad.
â
Du skapar lojalitet och bygger en relation som hÄller Àven nÀr omvÀrlden skakar.
För i tider av handelstullar, geopolitisk oro och förĂ€ndrade konsumtionsmönster Ă€r det inte de mest kostnadsoptimerade flödena som vinner â utan de mest kunddrivna.
SÄ frÄgan Àr:
đ„ Har ni byggt era flöden för er sjĂ€lva och optimerad för Excel â eller för att öka kundens konkurrenskraft?