Nästa generation inköpare måste göra det som AI inte kan

Inköpsrollen som vi känner den är på väg att förändras. I takt med att automatiseringen och robotiseringen har ökar och distansarbete blivit vanligare är det andra förmågor och kunskaper bredvid de traditionella som betonas i inköpsrollen. Kommunikation, förändringsledning och relationsbyggande är förmågor som premieras. Framtidens inköpare ska inte bara vara kreativa och kompetenta affärskvinnor och affärsmän, det krävs också en större förståelse och känsla för trender och kundbehov, liksom för kategorier och leverantörsmarknad. Det är också viktigt att kunna se och lyfta fram inköpsfunktionens betydelse för en välfungerande Supply Chain och dess kapacitet att stötta övergripande affärsmål.

Samtidigt ställer framtidens arbetstagare nya krav på sina arbetsgivare och rollen de förväntas axla. Om det tidigare exempelvis var status att arbeta för ett välkänt varumärke kommer det i framtiden att vara tjänstens innehåll samt möjligheten att påverka och göra avtryck som fäller det yttersta avgörandet.

Som en av Sveriges ledande leverantörer av lösningar inom Supply Chain följer vi på ValueOne noga trender och förändringar inom området. Vi är redo för framtiden och förstår vad marknaden efterfrågar. Är du?

http://The skills needed by a new generation of buyers – Supply Management (cips.org)